Avsalta Havsvatten Nu

Vatten är det brist utav, på en VATTEN planet!? Avsalta Havsvatten Nu!


Wednesday 8 June 2011

Äldre och melatonin , vad är problemet, pengar?

Jag  har hört två gånger  att melatonin används inte till äldre mot sömnbesvär, ena gången från en läkare på geriatrisk avdelning då jag hälsade på och andra gången på omväg att läkare sagt att melatonin inte går ihop med hjärtmediciner mm.

Jag undrar då jag vet att de nya medicinerna tex stilnockt , imovane mfl förlorar sin verkan efter kort tid om vilka studier som man lutat sig på för att säga så och om det är det förstörda (enligt mig) melatoninet i depåtabletten eller det lösa melatoninet i kapsel eller tablett man syftar på?

Jag tycker att  det är synd att de äldre inte får god sömn som gör dem piggare då de är vakna genom att ingen forskar på melatonin då det är kroppseget (kroppseget= inget patent= mindre förtjänst och färre andra medel sålda ) plus att det inte kräver doshöjning utav tilläggs sömnmedel som tex Nitrazepam, utan de kan ligga kvar på en låg dos under åratal (mig veterligen).

Jag tror att de äldre skulle må mycket bättre och inte bli fladdriga och bryta lårben mm om de slapp "hangover" effekter på andra medel som ju förlorar verkan efter en tid.

Så vad är problemet med melatonin till äldre, brist på forskning  kring interaktioner då det inte genererar mera pengar till läkemedelsbolagen?

Vore det inte önskvärt med statlig forskning kring sådana billiga "skit" mediciner som ny  antibiotika , melatonin mm ?

Mera skrivet ang melatonin om iakttagelser , insikter och funderingar. Men det är väl för enkelt........
http://l-hs.blogspot.com/2011/06/melatonin-melatonin-i-kapselform-inte.html

OBS Melatonin i depåtablett blir många trötta dagen efter  på då den utsöndras förmodligen under för lång tid så det är inte den formen jag efterlyser i första hand OBS




http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/aldres-mediciner-ska-kartlaggas_6225857.svd
http://www.dn.se/nyheter/sverige/aldres-mediciner-ska-kartlaggas

No comments:

Post a Comment