Avsalta Havsvatten Nu

Vatten är det brist utav, på en VATTEN planet!? Avsalta Havsvatten Nu!


Sunday 24 April 2011

"Sötningsmedel orsakar fetma" är väl gammal kunskap?

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna?title=sotningsmedel_orsakar_fetma&videoid=1610270

Jag har hört det för flera år sedan och orsaken till det är väl för att dessa lightprodukter ställer in kroppen på ett närings intag som aldrig blir tillfredsställt ?

Jag menar jag kan ju dricka citronvatten och inte bli sugen på sötsaker eller flera sötade drickor efter det, så "sött närings triggningen " utav sötningsmedel är nog mycket riktigt det som förstör de positiva effekterna utav lågkalori produkter som vill härma sötma, det vore nog bättre om man använde naturligt socker eller vanligt fast mindre .

Lite som om man införde nikotinfria cigg, snus, tuggummi etc som smakade som nikotin (riktiga produkter), där kroppen skulle ställa in sig på att "nu kommer en nikotin dos", men där man  skulle bara  få  tomma nikotin portioner, och således aldrig bli tillfredsställd utan hela tiden vara sugen och reta sig själv genom att testa att tillfredsställa behovet utav nikotinet  genom att blossa , snusa , tugga dessa substitut.

Återinför 5-10 packeten i cigg och sänk snuspriset för lunghälsan för övrigt.



 Sedan ang lågkalori diet med upp till 5 liter vatten /dag
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kvinnor-sjuka-av-lagkaloridiet_6113379.svd


3 liter är väl vad man maximalt ska inmundiga utom vid hård fysisk träning eller arbete /dag? (kan nog variera med kroppsstorlek etc och är individuellt)

Man kan väl  bla få alkalos eller acidos om man med så pass mycket vatten rubbar syra bas balansen i kroppen.

Jag har tagit för vana att då jag inte dricker så mycket vatten normalt per dag så har jag en flaska citron vid vatten kranen som gör så att jag tar ett par glas extra då jag dricker (går väl bra med citronskivor i en tillbringare, men jag tycker att det är godare med dessa pressade citroner).

Sedan om man vill undvika fett i vardagen tips: Då du tar sallad till maten, så lägg det direkt på mattallriken så får du "dressingen" utav såsen, potatismoset eller skyn från huvudrätten. (liknar citron i vatten glaset effekten, man käkar mera grönt)






http://www.svd.se/nyheter/inrikes/professor-forsvarar-lagkaloriprodukter_6113749.svd
 http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.609506-kvinnor-sjuka-av-lagkaloridiet
http://hd.se/inrikes/2011/04/24/kvinnor-sjuka-av-lagkaloridiet/ 
http://ltz.se/nyheter/inrikes/1.2982377-kvinnor-sjuka-av-lagkaloridiet 
http://www.skanskan.se/article/20110424/TTINRIKES/104249976/0/-/kvinnor-sjuka-av-lagkaloridiet 

6 comments:

  1. Rössner har väl för länge sedan hamnat i facket för suspekta forskare utan riktigt forskarunderlag och tossiga uttalanden. Det man gör när man dricker för mycket vatten är att man dränerar kroppen på livsviktiga salter och mineraler, vilket jag håller med bloggaren om. Dricka 3-5 liter vatten om dagen kan vara direkt hälsovådligt. Lågkaloridieten är tyvärr inte att rekommendera heller, för då ställer sig kroppen in på svält och det första som försvinner är inte fettet utan musklerna. Se bara på alla jojo-bantande amerikanare, de ser ut som päron med fyra tändstickor som sticker ut.

    ReplyDelete
  2. Tydligen fick företaget med håll om 5 liter vatten http://www.svd.se/nyheter/inrikes/professor-forsvarar-lagkaloriprodukter_6113749.svd

    Men varför inte se till så att man får i sig ett par liter varje dag under längre tid (gärna ha som livstil) med lite citron i så att det är gott att dricka också även efter att törsten är släckt ? Sedan de sötningsmedlen som beskrivs bör man ju helt undvika .

    ReplyDelete
  3. Under/normalviktiga är inte under/normalviktiga för att de äter sallad. Majoriteten tänker inte överhuvudtaget på vad de stoppar i sig.

    Vi kan göra en ganska enkel kalkyl. Ett kilo motsvarar ungefär 7700 kalorier. Någon med 25 kilos övervikt behöver göra åt nästan 200 tusen kalorier. Det gör du inte på att ta sallad vid lunchen, eller för resten av året för den delen. Det gör du inte heller med en timmes promenad per dag. Snarare behöver du arbeta med nettointaget för hela veckan.

    Många kör fast i att sitta och räkna kalorier. Som jag sa räknar inte under/medelviktiga på kalorier. De är under/medelviktiga av sig själva utan att ens fundera på vad de stoppar i sig. Varför? Ofta handlar det om att de har vanor som gör att de aldrig någonsin hamnar i situationen i vilken de överäter. Olika småsaker gör att de nästan aldrig är hungriga.

    Äter man frukost eller ej? Äter man mat som mättar längre? Är man för upptagen och missar måltider? Äter man mellanmål? Sådana saker är det som i längden styr vem som är under/medel/överviktig. Åt man frukost ocj ett mellanmål vid tiotiden är sannolikheten stor att man äter hälften av kalorierna vid lunch. En sådan enkel sak kan göra att man minskar ett kilo i veckan.

    Grejjen är, att den som skippat frukost och mellanmålet kommer inte äta en "nyttig sallad" vid lunch. Hela deras kropp är inställd på att överleva dagen och de kommer att kompensera för att överleva det hårda livet på savannen. Alla kroppens signaler ändras och påverkar omdömet.

    Valet för hur många kalorier du skall äta på lunch görs alltså vid frukost och vid 9-10 tiden, inte 12:00.

    ReplyDelete
  4. JemyMM:ånga bäckar små fyller en å också. Så om man byter lite andra livstilar förutom frukosten också så kan det bli varaktigare. Exempel 1) om jag köper ett kilo godis så tömmer jag den ganska snabbt , men hade varit tillfreds med 2-3 hg.
    exempel 2), Jag köpte 4x 1,4 liters påskmust innan helgen och har druckit ut dem och knappt druckit något som helst citronvatten förens i går kväll då musten var slut, drack säker tre fyra glas där jag normalt utan citron hade druckit ett. Exempel 3) Jag lade alltid upp salladen på samma talrik och mixade det oftast med skyn etc från maten och på så sätt blev mättare på grönsaker (som visst är goda men med skyn, potaismos, sås blev godare) och slapp dressingen för smakhöjningen.

    Visst har du rätt i att man behöver frukost inom ett par timmar i alla fall annars kan man ta till sötsaker skrev denna för en tid sedan :
    http://l-hs.blogspot.com/2010/12/lider-jag-av-social-fobi-astma.html

    ReplyDelete
  5. Själv äter jag inte godis, chips, ostbågar, bakelser med mera och jag har inte socker i kaffet och dricker inte läsk med socker i. Jag brukar inte heller köpa hem detta. Jag har faktiskt inte ätit sådant sen tonårstiden (är 33).

    Jag har dock gått upp och ner mycket, främst för att jag inte äter då jag är upptagen, med påföljd att när jag äter är jag vrålhungrig, så hungrig att en sallad inte räcker utan magen kurrar fortfarande efteråt...

    Då jag gick ner sist åt jag frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, mellanmål, kvällsmat. Då jag åt ute valde jag alltid lågenergimåltider, inte för att det var rationellt och jag borde välja lågenergimåltider, utan för att jag helt enkelt inte orkade äta dem. Det blev helt naturligt för mig att ta sallader på pizzabaren utan sås, och knappt orka äta upp...

    Mina stora måltider hemma brukar ligga på 3-700 kcal. Som mellanmål kör jag ofta proteinshake, men nästan vad som helst på 1-200kcal är okej. Huvudsaken har varit att aldrig bli hungrig.

    ReplyDelete
  6. Lågkalori måltider låter tråkigt, så jag tror på bra såser och mixa med grönsaker , att bara käka en sallad är gott ibland , men hellre en (för mig) fläskkotlett med mycket grönt till skyn/ såsen, då blir jag både mätt och belåten:) Sedan att ställa citronflaskan vid vatten kranen och spruta i lite i glaset är kanon gott, jag kan inte låta bli att ta ett par glas till, där jag inte tyckt det vore gott längre efter ett glas vanligt vatten utan citronen i.

    ReplyDelete