Avsalta Havsvatten Nu

Vatten är det brist utav, på en VATTEN planet!? Avsalta Havsvatten Nu!


Wednesday 13 April 2011

Melatonin i kapsel, Circadin och högkonsumtion av alkhol och droger

Melatonin (sömhormonet i kapselform)= mindre alkohol och droger?

  Melatonin i kapsel form har en stor skillnad mot den sakta utsöndrande tabletten Circadin har jag (och andra som jag läst på nätet) märkt , kanske man har något ämnesomsättnings fel men , jag blir trött dagen efter på depåtabletten Circadin.

(Sidan inte klar ännu men lägger ut denna länk till att börja med)

Läkar tidningen barnläkare beskriver Melatonin i kapsel

Hittade denna fortsättning i dag den 28/11-2010 , läs gärna slutreplik och inlägg där.

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10416

Lite tidigare skrivet ang Cannabis alkohol och varför jag tror att tex melatonin skulle kunna vara del lösning för att minska alkohol och få bort så mycket brass mm  som möjligt

cannabis alkohol melatonin







Jag har läst en massa om haschets o farlighet från legaliserings håll , men det tar tex inte upp avtrubbningen.

Som bland annat användes av vissa krigare just för att bedöva sinnet.

Eller att drogens verkan är kvar längre än vad de vill på skina.

Själv sätter jag lite i samband med vansinnes dåden som hänt och cannabis mm (jag har sätt själv en del då jag var yngre).

Givet så kan det vara att delar av  ruset/avtrubbningen  sitter kvar och vederbörande inte sätter det i samband själv då det var tex ett par dagar sedan denne rökte, och kanske tagit något annat som alkohol.
(jag såg 14-15 åringarna röka flera gånger om dagen då jag var i samma ålder så regeln är att de röks inte bara till helgen)


Läste senast idag att ett yttrande från 1994 ang att de samhällen som använde alkohol var mera utvecklade än där cannabis var vanligast då jag googlade på "cannabis och krigare" i dag

(givet så måste man vara försiktig med alkohol, och undvika stark spriten helst köpa de små en nubbe flaskorna i bra antal om man vill ha "en " nubbe till sillen, inte minst för leverns skull.)

Detta är nog sant , även om vattenbrist är en faktor som varit det styrande för att kunna acceptera en så stark drog.

En som svälter i väntan på tex regnperiod kan ju göra bäst i att gå i mental dvala .


Men detta togs som en illvillig iakttagelse på den sidan jag hittade idag , och var därför med på den sidan.

Jag hade ju själv levt i en förort med mycket flum, och man tänkte ju då i sin ungdom att så farligt är det inte som alla säger då ju skolkompisarna levde varje dag trotts att de sippade brajj varje dag.

Jag fick själv ett erbjudande att börja sälja hasch med 50gram som första leverans ,
men innan jag ens funderade på det (man fick många förslag, vissa var bara roande att höra på och man tog dessa som fantasier ) så tänkte jag att flummarna bara tjattrar då de inte bara degar, så jag tackade nej,

eftersom att drogen var så vanlig så reflekterade jag inte speciellt över den, eller alla tex personrån som följde i dess spår.

Men Sverige var väl rikt då och lite samhälle problem som extra socialbidrag mm var väl inte så farligt, förutom för flummaren.

Men jag som jobbar och förstår att jag kunde ha mera fritid i ett intressantare land med innovationer etc , tycker inte att det är så kul att ha flera drogare på minna axlar att försörja.

Men jag sätter mycket i samband med händelser som man läser om i nyheterna nu för tiden med det ökande drogerna där vissa försöker säga att cannabis är helt ofarligt.

Om de lider i stort av sömnproblem så förstår jag att de är så ivriga att få det, då jag själv innan jag fick bla melatonin, ett par gånger utnyttjade haschets tröttande effekt för att kunna sova, trotts att jag hade oupptäckt astma och hostade våldsamt, så visste jag att jag somnade i alla fall.

Jag såg i läkartidningen från 2008 där läkare rasar mot att melatonin i kapsel blivit svårare att få då vissa unga har bra effekt utav dessa ,
och jag förstår att de som märker att de i alla fall somnar på alkohol,
cannabis mm kan ta till detta ,

och om läkare förstår detta så har de dubbel oro , dels inte kunna lindra på ett bra sätt sömnbesvär och dels inse att droger kan bli lösningen för folk.

Länk till artikeln
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=10188

Jag skrev själv ett inlägg ang det som kommit i ställt för kapsel formen, ett märke som jag nog inte får nämna men det går att googla på melatonin.

Jag tror inte att mitt inlägg kom in då man helst skulle vara läkare som skrev, men hur många läkare använder melatonin?

Att ha försenad sömnfas kan ju bero på många olika saker, i mitt fall så
är nog huvudproblemet den pigg het jag får från min k- sinuit, kan ju vara ett fel i tallkottskörteln också som inte producerar tillräckligt utav melatonin eller för sent,
likt tex insulin fel hos diabetiker
.Skrivet av l-hs den 10 feb 08:27

Inlägget till läkar tidningen.

(I kopian så har jag anonymiserat namnen på de olika medicinerna då man nog inte får ta upp dessa, förutom på det kroppsegna melatoninet.)

Kopian på inlägget.

Jag har haft melatonin i ca 10 år, jag fick det på vanligt recept först men sedan på licens.

Jag prövade (nya melatonin formen), en för packning med 21st i och visserligen somnade jag på den men jag blev trött dagen efter, så jag prövade att sönderdela dem då jag misstänkte att den utsöndrades långsammare än i kappselform, det blev bättre så, men jag fick licens åter igen.

Tröttheten var inte utav den avtrubbade effekten men man var trött som inför läggdags under dagen.

Jag är 43 år har förövrigt en kronisk sinuit som spökar ett par gånger i veckan och kan var det som dragit upp immunförsvaret så att man blir piggare och får svårare att sova.

Jag sov varannan natt bra och varannan dåligt, jag har provat andra medel men dessa förlorar sin verkan efter kort tid.

Jag har även nn som utan melatoninet inte fungerar, ens med dos höjning vilket jag prövade kring 2001-2002 då jag inte hade licensen klar. Och har alltså legat kvar på samma låga nivå under flera år på nn, med melatoinet.

Detta gäller inte andra medel som tex nn( en nyare medicin) där det inte ens hjälper med melatonin för mig.



Jag har också märkt att på helgen så tar man inte ett par extra glas vin öl , och kan ju vara intressant för alkoholforskare (och kanske även cannabis forskare ) att veta då många troligen blir högkonsumenter då de har en sömnstörning utav varierande orsaker i botten

Jag är inte sjukvårds personal, detta är bara iakttagelser jag gjort under åren.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/darfor-ska-cannabis-inte-legaliseras_5627043.svd
Tidigare funderingar; Nedan :

Äldre och melatonin, dålig kombination?


Frågade  en äldre-läkare (Geriatrik) om äldre fick melatonin, då jag tänkte att de kan undvika äldre som tex faller då de blir groggy på andra medel, men de hade tyckt att det var så många biverkningar för äldre så de tog traditionella medel.

Jag har bara hört talas om biverkningar på melatonin depåtabletten, och inte på kapslarna då tabletten som utsöndras sakta gör en ( mig och andra har har jag på senare tid läst) väldigt avslagen och trött dagen efter då förmodligen man blir sövd under för långtid.

Jag har också hört tyvärr att alla inte känner av melatoninet så de kanske redan har fullgott melatonin i kroppen och att de lider av något annat.

Någon som vet var man kan hitta studier på biverkningarna på kapsel och på depåtablett?

Vore intressant då jag märkt många fördelar med melatonin ur andra vinklar också, alla förstår nog att om man sover dåligt /lite så är det inte kul, och jag skulle tippa på att en del tom blivit alkisar , flummare, pillertrillare mm för att de sovit dåligt.


Extra länk om melatonin

http://svt.se/2.108068/1.2294973/lampljus_forsamrar_somnen


http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/beroendet-ar-en-hjarnsjukdom
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/pia-ostensson-att-forsta-att-det-handlar-om-en-sjukdom-gjorde-det-enklare
 http://www.dn.se/nyheter/varlden/medvedev-vill-bryta-knark-tabu
 http://ltz.se/nyheter/utrikes/1.2966102-medvedev-vill-bryta-knark-tabu
http://svt.se/2.22584/1.2397937/medvedev_vill_bryta_knark-tabu 
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/medvedev-vill-bryta-knark-tabu_6098337.svd 
http://www.skanskan.se/article/20110418/TTUTRIKES/104189959/0/-/medvedev-vill-bryta-knark-tabu 
http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.604575-medvedev-vill-bryta-knark-tabu 


No comments:

Post a Comment