Avsalta Havsvatten Nu

Vatten är det brist utav, på en VATTEN planet!? Avsalta Havsvatten Nu!


Sunday 28 November 2010

Sämre och sämre föregångare , värre brott. Hallickverksamhet bland 19 åringar mm

Jag mins då man själv busade då man var ung och i bland så mest i spänning  så var man med någon ny "trend" och monterade ned någon parkeringsautomat, bil bandare mm .



I denna förort så var det många äldre pojkar/män  som man ofta  hörde körde ifrån poliser och tog kassaskåp mm . Så det var vardagsmat och man hörde ofta skolelever som hade tagit till sig "sporten"   att ljuga sig loss från polisen,  med smarta förhållnings sätt (och vissa med sämre) vid deras brott som kunde tex bero på skadegörelse på fyllan eller smärre   brott ,tex  Snatteri kioskinbrott, köra på trimmad
moped , lånat någons körkortsuppgifter och kört bil, och tyvärr ibland även de grövre brotten  personrån, cannabis   mm .

Jag hörde  senare andra brott som började ske tiotal år efter där knivskärningar mm (som man själv aldrig funderat på eller bekantskaps krättsen utan man var uppfödd med  "att använda kniv var fegt och fult") var inblandat och man hörde att kring den årskullen så var folk lite imponerade och gärna beskrev beskrivningarna målande, det kan ju varit för att dels vara kompis med dessa så att de inte själva fick kniven i sig eller att i en ibland rå miljö , ha en farlig kompis så att de fick vara  i fred och ha någon att hota med.

Då jag hörde om två av dessa  så tänkte jag att de måste ha haft bra skäl om det var sant , då jag själv var ca 14år så såg jag en uppenbart störd man som skurit en med skruvmejsel och gav polisen den blodiga mejseln då jag hittade den, men polisen bara tittade lite på mannen och åkte (kopierar in det senare då jag har den på annan blogg sida" Mannen med den brinnande blicken"), men dessa uppvisade inget liknande den mannen så man lyssnade med halvt öra och om det verkligen var sant så hade de nog skäl på något sätt.

Detta var  för ca 20år sedan och jag har märkt just då man läser tidningar mm att kniv mm är vanligare och vanligare samma med vapen, ok visst hände det vapeninsidenter även för 20 år sedan men det var mera någon som hade en galning efter sig och köpte en pistol för att skrämmas/vara beredd  och så fort tiden gått och det lugnat ned sig gjorde sig av med vapnet.

Men tendensen att dra och använda kniv hellre än att gå och inte göra sig olycklig verkar blivit mer  accepterad.

Huvud  meningen med detta inlägg var att försöka beskriva hur jag funderat och  förstå hur de de unga tjejerna som sålde en 14åring till mängder av män var funtade. Och jag kommer fram till att de måste ha levt i en värld där sådant förekommer ofta och inte har betraktat det på håll och insätt innan de gjorde det hur illa det var.

Det är tydligt att miljö och föregångare sätter spår i ungas hjärnor om vad som är rätt och fel.

Jag minns själv då jag var ung då ett rån kom på tal, mest som skröna tänkte jag, men då genast en 25åring (vuxen i mina ögon) var villig att ordna flykten med sin bil mm. Jag tänkte något i stil med "han bryr sig inte om att det är unga med i detta " och således ingen bra vuxen i mina ögon.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/100-sexkopare-gick-fria_5732379.svd

http://svt.se/2.146887/1.2242297/socialen_blundade_nar_14-aring_tvingades_salja_sex

No comments:

Post a Comment